Äga eller leasa din bil?

shoes-434918_1920

Den här frågan fick jag bland annat att förbereda inför en online kurs som jag drar via Borgå Medborgarinstitut.

Nu när jag jobbar med presentationsmaterialet kan jag bara inte låta bli att berätta om ett helt absurt exempel som jag stötte på i min research. Vi ska snacka Hyundai Ionic Electric som är en elbil med ett nypris från 38.400 €.

Den kan man leasa via en onlinetjänst för 12-60 månader som heter Autoverkkokauppa. Jag påminner om att Ghost Investor är en oberoende aktör och varken Hyundai Finland eller Autoverkkokauppa har kontaktats eller sponsrar denna blogg. I alla fall är leasingbeloppet 365€/mån för 15.000km/år (och 415 € för 25.000km/år).

Det märkliga är att då man surfar på Nettiauto och kollar vad tre år gamla Hyundai Ionic Electric bilar kostar så får man dem för ca 22-24.000€. Med några få undantag är de körda ca 15-40.000km, så väldigt lite.

Leasingkostnaden på 3 år blir totalt 365 € x 3 x 12 = 13.140 €. Prisfallet på tre år är kring 14.400 € – 16.400 €. Det är alltså billigare att leasa än att äga!! Så här brukar det ju inte vara, tvärtom! Leasing ska ju vara den överlägset dyraste formen att skaffa en bil åt sig. Då man leasar bilen får man lämna den tillbaka utan risk för att den inte går att säljas och det är typ det och att man inte vill binda pengar i bilägandet man betalar för. Risken för att bilen fallit snabbare i värde än man tänkt är helt på tjänsteleverantören.

Med tanke på hur rasande snabbt tekniken utvecklas bland elbilar är det svårt att tro att de skulle klara av att hålla sitt värde särskilt väl. Varför köpa en elbil som går 100km när du kan få en som går 200km, eller 300km? Andrahandsvärdet på exempelvis Nissan Leaf är som en katastrof, de har tappat över 50% av nyvärdet på 5 år.

Det är klart att ju äldre och billigare elbilarna blir desto mer tillgängliga blir de för gemene man. Det genomsnittliga värdet på våra i snitt 12,2 år gamla bilar är dock bara 6.800€, så också en 5 år gammal Nissan Leaf eller Hyundai Ionic Electric verkar dyr i det sammanhanget. Det som sen försvårar handel på ca 10 år gamla elbilar är förstås ackun och dess förväntade livslängd. Det är inte helt billigt att byta ackuserien på elbilar.

(Artikeln fortsätter efter annonsen.) Framförallt bostadens, men även bilens, roll för skapande av förmögenhet behandlas utförligt i grundkurs i placeringar, anmäl dig nedan!

Grundkurs i placeringar, live webinarserie 28.10 – 2.12.2021

Det här för oss tillbaka till leasingen. Varför ta en onödig risk och äga en bil när man kan leasa den och ändå sluta med samma slutresultat? Mycket bra fråga. Dessvärre kan man inte generalisera det här alls, det visar sig att då jag testat med några andra bilmodeller, t.ex. Hyundai i20 och Renault Megane så är leasing det klart dyraste sättet att äga, precis så som det borde vara.

Det är inte ens fast i driftmedlet, en annan elbil, Renault Zoe, kostar som ny från 28.000 €, men man får 3 år gamla Zoe för ca 19.000 €. Via leasing har man de facto samma kostnad som för Hyundai Ionic, så här är det ändå bättre att äga än att leasa, trots att Zoe tappar nästan halva värdet på dryga tre år!

Det tycks inte gå att skapa en tumregel så som det gick förr. Då gällde det ju att köpa bilen kontant, inte på avbetalning. Leasing var totalt uteslutet. Nu är räntorna väldigt låga och vissa bilar kan man få på leasing till helt vettiga villkor.

Soppan görs inte bättre av den enorma politiska risk som bilism idag medför. Jag frågade på skoj av en bilhandlare om de skulle ta in min egen dieselbil till försäljning och det blev ju nog total förnedring. Nej ingen vill ha en sån sade de. Jaha, då får man väl köra slut den då helt enkelt.

Dieselbilarna blir dessutom bannlysta från storstäder men också bensinbilarnas efterfrågan minskar. Efterfrågan på elbilar ökar, men i och med att tekniken och utbudet utvecklas så snabbt så blir en ny elbil väldigt snabbt gammal i konkurrensen. Visst kan man köpa en äldre Nissan Leaf för 10.000 €, men ackun har de bästa dagarna bakom sig och laddningen håller 100km. En ny bil lovar i varje fall kring 300km.

Dilemmat är enormt. Ekonomiskt sett har valet av bil och allt det som ägandet eller leasandet för med sig en enorm betydelse för ekonomin. Jag är inte säker på att man får in alla parametrar som påverkar i kalkylatorn utan en professorsexamen i futurism och högre algebra. Det blir helt enkelt kvalificerade gissningar och en del av oss kommer att dra det kortaste strået vid våra val. Det är dock svårt att veta vem av oss det blir.

Men min vana trogen ska vi ändå vända också detta till placerande. Tänk om vi ändå skulle lägga vantarna på en ny Hyundai Ionic Electric via leasing och istället placera denna 38.400 € som bilhandlaren kunde ha fått i en direkt affär? Tre år senare kunde summan ha stigit till ca 47.000 € om man lyckats få en avkastning på 7%/år.

Då leasingkostnaden totalt låg på 13.140 € och aktierna avkastat 8.600 € skulle det ha kostat oss sammanlagt 4.540 € att köra ny bil i tre års tid, dessutom på el!

För 4.540€ får du visserligen även en 15 år gammal Skoda Octavia, Opel Astra eller Mercedes-Benz A-klass med resonliga kilometrar, men varför förstöra en god historia med att välja förnuftigt och begagnat när man kan bränna kassan på nya bilar…? Ha en bra dag!

Svenne Holmström

Svenne Holmström

Svenne Holmström är en erfaren yrkesman inom finansbranschen. Han jobbade i 16 år på bank, främst med placeringar och grundade därefter Ghost Investor som fokuserar på placeringscoaching. Hans inspirerande coachingstil och hans sätt att förklara svåra saker på ett enkelt och överskådligt sätt har uppskattats högt.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Ghost Investor erbjuder nätkurser, webinarer och övriga utbildningar inom spara, placera och vardagsekonomi. Ghost Investor är en del av Holmström Group Ab.

044 7669568 | svenne ( a ) ghostinvestor.fi

http://ghostinvestor.fi/wp-content/uploads/2021/03/cropped-Ghost-Investor-logo.png
SV_LOGO_Holmstrom_Group_Oy_SV_413656_web